Co by na symbolech mělo být?
Každý oděvní výrobek musí být označený !!
Podmínky pro výrobce a prodávající v České republice upravuje "Zákon o ochraně spotřebitele" č. 634/1992 Sb. v platném znění. Podle tohoto zákona má být výrobek viditelně a srozumitelně označen.
Zákon požaduje, aby byly uváděny následující údaje:
- název výrobku, označení výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, údaj o velikosti, rozměru, popřípadě užití. Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit.
- Zboží musí být v okamžiku nabídky označeno cenovkou.
Nyní konkrétně, oblečení musí být především označeno údaji o složení materiálu. Údaj musí být vyznačen celými českými názvy, nikoliv zkratkami, na všité nebo příbalové etiketě, např.
- 100 % vlna,
- 100 % bavlna,
-
Pro označování oblečení z hlediska správného postupu při údržbě a ošetřování, je v České republice platná norma ČSN EN 23758 (80 0005). Tato norma uvádí soubor grafických znaků, jejichž výběr je umístěn na etiketách textilních výrobků a znázorňuje zvolený postup údržby textilie tak, aby nedošlo k jeho poškození, tj.: postup praní, bělení, žehlení, chemického čištění a sušení. Používá soubor 5 znaků, který je doplňován přesnými údaji o způsobu zacházení (teplota praní a žehlení, výběr bělicího prostředku, výběr rozpouštědla pro chemické čištění, způsob sušení).
Oblečení může být také označeno značkami kvality. Označení udělují kompetentní instituce, které kontrolují oprávněnost udělení značení. Výrobek, někdy i služba - servis, splňují stanovené podmínky kvality, zdravotní nezávadnosti, požadavků na ekologii apod. Např. výrobek je označen logem CZECH MADE, QZ-Zaručená kvalita, značka shody s normou ČSN, a pod.
-
-